Kunstig intelligens (AI), det er vel bare noe du ser i filmer? Nei, det er overalt. Sannsynligvis går du rundt med det hele dagen. Effektene av kunstig intelligens blir mer og mer synlig. Rollen den får i fremtiden blir enorm, innen business og hvem vet hvor mye annet. Teknologien utvikles ekstremt fort, fortere enn noen gang. Alle de største aktørene i verden hiver seg over AI og det med god grunn. Det er fremtiden. Så hvis du vil ligge i forkant sammen med Facebook, Apple og Google. Hvis du ønsker en massiv konkurransefordel, eller om du bare er nysgjerrig på hva kunstig intelligens er? Da ville jeg lest dette innlegge. Jeg kan dessverre ikke se inn i fremtiden, men det jeg kan gjøre er å gi deg en oppdatering om hva som skjer med AI innen nettbutikk, hva som kan komme til å skje, hvilke konsekvenser dette har, hvilke muligheter og selvfølgelig hva i all verden det er.

I dette innlegget skal jeg svare på 4 spørsmål sånn at du kan forme en mening etter å ha lest innlegget. Er kunstig intelligens starten på noe fantastisk eller starten på slutten?

  1. Hva er kunstig intelligens?
  2. Hva er positivt og hva er negativt med AI?
  3. Hvordan påvirker kunstig intelligens business verden, spesielt ovenfor netthandel?
  4. Kommer du til å miste jobben din?

Hva er kunstig intelligens (AI)?

De lærde strides her,  å komme med en definisjon er ikke så lett. Det som ble regnet som AI for 15 år siden blir ikke nødvendigvis definert som det i dag. Det er på grunn av den konstante og enorme utviklingen nesten daglig. Kort sagt blir AI definert som maskiners evne til å løse oppgaver assosiert med menneskelig intelligens. For eksempel det å lære av sine feil og evnen til å resonnere.

Noen ting blir vi helt vant til og glemmer at dette er AI. Hva mener jeg her? Et lite tips, du har den rundt deg 24/7, den vibrerer, du kan høre på musikk, du kan ringe… Ja, det jeg vil frem til er smarttelefoner. Apple har brukt AI for å gi en mer menneskelig stemme til SIRI. Dette kalles NLP (natural language processing) og er en form for kunstig intelligens. Evnen til å snakke har maskiner hatt lenge, men evnen til å ha en samtale er relativt nytt. Det som nesten er skremmende er at AI kommer til forbedre seg enormt på kort tid. For dette her er ingenting i forhold til dens potensial. Kunstig intelligens er helt i start fasen, en grunn til det kan være fordommer. Apple, Google, Facebook satser stort på AI og når de lykkes sikkelig vil det skape en massiv konkurransefordel ovenfor alle andre. Så stor at det kan være direkte farlig og skape en enda større monopol effekt enn det som er i dag. Men hva hvis noe går feil? Flere kjente forskere som for eksempel Stephen Hawking advarer mot kunstig intelligens. Konsekvensene kan være enorme, men det er også muligheten og dette er ekstremt spennende. Hvem tør å satse mest og hvordan vil det gå?

Hvordan vil verden se ut om 20 år?

Får å vite hva som er relevant innen AI for din nettbutikk så må du først vite hvordan AI er kategorisert. Thomas Davenport fra MIT og Rajeev Ronanki har gjennomført en studie med over 152 KI-prosjekter. Dette er hva de kom frem til:

For å ikke gå alt for mye i dybden og nevne veldig mange fancy ord så skal jeg prøve å holde det enkelt. 

  1. Prosessautomatisering gjennom bruk av roboter. Denne kategorien er mest utbredt og brukes mest. Sannsynligvis kjenner du deg igjen denne. Her kan noe av oppgavene handle om å oppdatere informasjon som for eksempel kreditt informasjon eller sende ut varer og oppdatere lageret/nettbutikken. Rett og slett automatisere flere prosesser.
  2. Kognitiv innsikt, denne er spennende. Hvordan er kjøpsreisen til kunde? Hva vil kunden ha når personen er inne på nettsiden? Målrettet annonser for din målgruppe. Alt dette her kan AI finner ut av og kan med det skreddersy nettsiden, markedsføringen og servicen for kunden. Det store spørsmålet innen business er; hva vil kunden ha og hvor mye er de villig til å betale? Nå har vi muligheten til å finne ut av dette for å så annonsere gjennom de riktig kanalene for å nå ønsket gruppe. Plussiden her er utrolig stor hvor blant annet forskere mener at flere jobber blir skapt enn tatt bort. I motsetning til kategori 1 blir programmene her smartere og smartere.
  3. Kognitivt engasjement, hvor nydelig hadde det ikke vært hvis du kunne fått alle svarene du lurte på innen pris, egenskaper, leveringstid, produktanbefalinger osv. 24/7? Det kan du. På grunn av AI er dette en realitet. Du har sannsynligvis sett på en nettside ”Andre kunder kjøpte også disse produktene” eller ”Relaterte produkter”? AI ser på hva lignende kunder har kjøpte, din historikk og kan med det gi deg anbefalinger,. Språket blir også tilpasset for å matche kunden. Dessverre er teknologien og vi mennesker ikke helt klar for det enda, men noen bedrifter prøver den dag i dag. En grunn for det er at vi stoler rett og slett ikke helt på råd fra maskiner, vi føler oss tryggere med menneskelig kommunikasjon.

Hva er fordeler og ulemper med AI for en nettbutikk?

 Fordeler

  • Ekstremt mye mer effektivt
  • Kan jobbe 24/7
  • Hyppig forbedringer
  • Spesifisert og skreddersydd markedsføring for din kundegruppe.
  • Vet hva kunden vil ha gjennom tidligere historikk og lignende kunder
  • Kan forbedre SEO
  • Senker lønn og markedskostnader
  • Tar bort menneskelig feil

 Ulemper

  • Nytt og relativt utestet
  • Mange fordommer
  • Kan føles upersonlig
  • Tar bort flere jobber, men igjen kan skape nye.
  • Personvern, dette er en stor utfordring. Hvordan skal personvernet opprettholdes?

Hvordan påvirker kunstig intelligens business verden?

AI gjør oppgaver på en brøkdel av tiden, lærer fortere og er over tid mye billigere. Ja AI er i startfasen, ja utviklingen fremover kommer til å være enorm, men revolusjonen har allerede begynt. Norge henger rett og slett litt etter. Morten Goodwin som er forsker for Universitetet i Agder har en spennende vinkling i dette emne. Anbefaler deg å lese: ”Vi blir alle utkonkurrert av kunstig intelligens” Hvor flere undersøkelser tyder på at så mye som 83% av lavkost jobber kommer til å bli byttet ut med maskiner. Og den revolusjonen har begynt, vi ser det bare ikke enda. Her er noen eksempler på jobber AI gjør den dag i dag: Hos Facebook brukes kunstig intelligens for å synstolke bilder for blinde. YouTube tekstet filmer automatisk, til stor bekymring for oversettelsesbyråer. I Singapore er hotellresepsjonister erstattet av roboter! 

AI i farta på jobb

Forandring fryder, men kan også være svært skummelt. Sånn har det alltid vært. Før ble forandringer/nye muligheter sett på som heksekunst, i dag vet vi bedre, men en viss skeptisk er der. Hva skal skje hvis maskiner tar over enda flere jobber? Virkeligheten er rett og slett sånn at du enten tilpasser deg eller så dør du ut. Dette gjelder alt. For 10 år siden trengte du ikke Google Adwords eller sosiale medier for å lykkes i en bedrift. I dag er det helt nødvendig og den kanal uten tvil flest markedsfører seg. Her kan jeg ta min nettbutikk som eksempel, vi bruker 95% av markedsbudsjettet på Google Adwords og Facebook, men her gjelder det å ha tungen rett i munn. Ludvig Høegh Krohn hadde en forelesning om hvor viktig SEO er for å komme høyt opp på Google. Den oppgaver er mer krevende nå. Google bruker AI for å rangere nettsider, finne ut om innholdet, det tekniske og lenker holder mål. Ikke mulig å slurve nå! Holder du fast på den gode gamle og trygge forretningsmodellen så er det bare et spørsmål om tid til bedriften går under. Hva som funker i dag er gammelt nytt i morgen. Bare se på aviser vs nettaviser og butikker vs nettbutikker. Der har det skjedd en stor forandring de siste årene. Samfunnet er i endring og da må business være det og.

Verden forandres fortere enn noen gang

Hva kan AI gjøre for nettbutikker?

Carl Phillip Lund forklarte I en forelesning hvor banebrytende e-post markedsføring var for Norwegian når det kom. I dag trenger du ikke ha et team for å designe, finne produkter og skrive tekster for dette. Dette kan du lett få automatisert og gjøre det mye mer spesifisert for hver kunde. Eneste du trenger er AI. La oss ta et eksempel. Jeg har vært innom en nettbutikk, sett på et par produkter også gått ut. Har de mail adressen min så kommer mest sannsynlig 3 ting til å skje;

  1. Først får jeg få en påminnelse om de produktene jeg så på.
  2. Deretter ”plukker” de ut 5 produkter de tror jeg vil like, her ser de på historikken og finner lignende kunder for å gi så relevante produkter som mulig. Noen ganger kan dette være en skivebom, men det nydelige med AI er programmene utvikles og blir bedre hele tiden.
  3. Så litt senere kan et kundebrev komme med for eksempel ”Se de råeste vårnyhetene fra Superdry!” (hvis dette var det merke jeg var på).

Eksempel på e-post du kan få

Det trenger nødvendigvis ikke å skje på denne måten, men det skjer svært ofte. Ta en sjekk selv, lag en handlekurv med noen produkter hos en nettbutikk hvor du har lagt inn e-posten din, gå ut av siden og se hva som skjer.

Dette her høres kanskje ut som mye arbeid, men en ting skal jeg si deg. Den bedriften som sender ut dette løfter ikke en finger og de fleste programmene med AI blir stadig bedre. Flinkere på å lese av min og din historikk for å finne ut av hva vi liker, se hva slags oppsetning på kundebrev, annonser og nettside som gir best klikk og konvertering. Bedre språk også videre. I teorien vet tilslutt nettbutikker hva du vil ha før du vet det selv. Dette er AI, programmet lærer av ny data hele tiden og det her er bare starten. I teorien kan AI ta over kundeservice, innkjøp, markedsføring, plukking av varer, remarketing og i andre yrker kan det være mye mer. Den dag  i dag er det svært mange bedrifter som allerede bruker AI i det daglige, men som kanskje ikke tenkes på som AI. Automatisering av oppgaver som for eksempel automatiske svar til kunder på Facebook siden til bedriften din er i høyeste grad AI, men jeg er rimlig sikker på at mange ikke tenker på det. AI er så utrolig mye mer enn bare et program og hvis jeg skulle snakket om alle oppgavene AI gjør den dag i dag så kunne jeg skrevet en bokserie. Kort sagt så er AI på alt fra nettbutikker, til biler, til gårdsbruk, til sykehuset og alt i mellom. AI skaper en stor konkurransefordel og den forskjellen blir bare større og større. Så da spør jeg deg, hvilke jobber kan egentlig AI ikke ta over?

Vil AI ta over jobben din?

Godt mulig, men hva skjer når en dør lukkes?

Et meget passende eksempel her er Zalando. De kutter 250 stillinger for å erstatte dem med AI. Dette er ekstremt mye, men hvis dette er fremtiden så må man bare tilpasse seg. Nye dører åpnes og behovet for programmerere og utviklere vil øke. Dette her er i bransjen markedsføring. Andre bransjer som for eksempel yrkessjåfører kommer også til å få et lite slag i magen. Google har kommer med selvstyrte biler, noen som kommer til å ta over for yrkessjåfører etter hvert. Mennesker klarer rett og slett ikke å konkurrere med maskiner. Alt ”negativt” som kommer med å være menneske tas bort. Bilkræsj, lønn, do og spise pauser. Disse bilene som kommer gjør ikke feil og trenger ikke pauser. Dette er kunstig intelligens og ja det kan virke skremmende. 

”Tidligere har vi sett at viktige innovasjoner har fått en overgangsperiode hvor jobber midlertidig har forsvunnet, etterfulgt av bedring, og så vil forretningstransformasjon og AI antagelig følge dette løpet”, sier Svetlana Sicular, vise president i Gartner.

En del jobber i det lavere sikte står størst i faren, men dette trenger ikke å være en negativ ting. Når en dør lukkes åpner en annen. Flere jobber innen AI, ledelse og spesialistjobber kommer til å oppstå.

Hvem vil vinne?

Uansett hvordan jobb du har så består den mye av rutiner, arbeidsoppgaver som må gjøres. Tenk hvis mange av de kjedelig arbeidsoppgavene er borte, tenkt hvis din oppgave hele tiden er å forbedre bedriften. Istedenfor å bruke x antall timer på å legge inn varer så kan du finne ut hvordan den prosessen kan gjøres bedre og raskere. Hvis du er lærer så trenger du snart ikke å rette oppgaver lenger, AI gjør det og du kan fokusere på å lære bort kunnskap på best mulig måte. Jobber forandres, hvilke jobber det er mest behov for forandres, men behovet for mennesker tror jeg aldri kommer til å gå bort.  

I dette innlegget har jeg snakket mye om hva som er mulig med AI, problemet er at veldig mye av dette er noen år frem i tid, men en ting er sikkert, utviklingen til kunstig intelligens går bare en vei, fremover og det fort. Når noe nytt kommer så oppstår alltid problemer og, hva det blir er umulig å si. Verden som vi kjenner forandres fortere enn noen gang. Ta i mot forandring, jobb hardt, forbedre deg og alltid ligg et steg foran alle andre. Når jeg ser på mennesker og bedrifter som har lykkes så er det akkurat det som går igjen. Bare se på Zalando. Svaret ligger foran deg, muligheten er rett rundt hjørnet, er du klar for å implementere kunstig intelligens i din bedrift?

 

Kilder:

Bilder:

Kategorier: Kunstig intelligens

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *